Lördagen den 14 april 2012!




Idag har jag ringt ner till hjärtintensiven för att höra hur det är emd min man. Fick till svar att jag skulle återkomma efter ronden om jag ville ha några besked för sjuksköterskan var upptagen med annan patient.
Jag ringde ner igen direkt när ronden var slut och fick precis samma besked igen. detta upprepades  ett flertal gånger under en timmes tid. til slut blev jag så irriterad att jag sa att det är bättre att sjuksköterskan får mitt nummer och ringer upp mig så fort hon har möjlighet för jag lyckas bara ringa när hon är hos annan patient.
Det tog lite drygt tjogo minuter till innan hon väl ringde upp mig.
Jag fick beskeden att det kärlet som där är förträngningar i fortfarande skall dom göra en ny angina pectori på efter sommaren i år. Dom har gjort en glucosbelastning på honom och den visar att han har diabetes. Denna skall kostbehandlas till att börja med så får vi se hur långt det räcker. Jag fick också besked om att janne skall flyttas till landskrona lassarett under eftermiddagen eller morgondagen så fort där blir en plats ledig. Sen tackade jag för samtalet och önskade henne en fortsatt trevlig lördag!


jag bestämde med barnen att jag skulle ta ett varmt bad och göra vid mig och sen hjälpa barnen att bli klara så vi kunde åka ner till honom i lund om vi inte får samtal att han flyttas innan vi är klara.
När jag precis kom ner från badet och var klar så ringde telefonen och det var sjuksköterskan som meddelade att dom beställt en ambulanstransport till janne så vi kan åka in till landskrona och hälsa på honom istället. Vi skulle bara ringa till avdelningen innan vi åker in och kolla om han kommit dit.

Jag gjorde vid Bianca för det var bara hon som ville följa med till honom.. Anton klarar inte av att se sin pappaså sjuk igen så han vill inte följa med. När vi är klara för att gå till bussen så ringer jag avdelningen och frågar om janne kommit dit men det har han inte. dom väntar på honom men vet inte riktigt när han kommer fram.
Jag bestämmer med barnen att då lagar jag middag så vi äter innan vi åker till stan för bussarna går bara varannan timme när det är helg. Sagt och gjort.. sen ringer jag avdelningen igen och då har han precis kommit dit. jag säger att då beger vi oss iväg in till honom en stund.

Bianca, jag och sabine går upp till affären så att sabine kan få pengar av mig och handla hem frukt till fruktsalladen vi ska ha ikväll och lite glass.. sen går Biancaoch jag direkt vidare till bussen och åker in till lassarettet i landskrona. Väl uppe på avdelningen så hittar vi janne sittandes i sängen på sin sal. Han reser sig när han får syn på oss så går vi gemensamt ut till dagrummet i lugn takt. där sätter vi oss och pratar en stund och han frågar vad jag har fått för besked efter ronden i lund. då svarar jag honom att jag har fått besked att hans diabetes skall kostbehandlas och att han ska genomgå en ny angina pectori efter sommaren på det högra kranskärlet.
Sen frågar jag om han har förstått vad detta innebär för honom. Ja han svarar direkt att diabetesen som ska kostbehandlas ska vi väl klara av för vi äter inte så onyttigt som vi gjorde förr. Vilket jag kan hålla emd om men sen säger ja gockså till honom att det är ju inte bara vad man äter som är viktigt utan hur mycket man äter också. Han är en väldigt matglad man och säger bara att ja jag får göra som du har sagt till mig länge då ju..
Ja det lär du ju få göra svarar jag för inte fan ska du försvinna ifrån oss nu.. Vi vill ha dig kvar i en väldig massa år till..
Han har haft gott om tid att fundera och klura på olika saker och dessa funderingar delger han mig under vårt samtal. Ja visst detta kommer att innebära förändringar för hela vår familj och även för vår ekonomi. men det viktigaste är ju ändå att han lever och att vi tillsammans ska klara av alla dessa förändringar på bästa möjliga sätt.
När ett par timmar har gått så är det dags för mig och Bianca att bege oss hemåt igen.. vi följer honom in till sängen igen och pussar honom hejdå innan vi går vidare till bussen.

Imorgon ska vi åka in till honom tidigare för vi har en del att hinna med hemma också innan allvaret börjar på måndag...


Puss och Kram
Skumbanan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0